user comment tag cross image youtube-play hammer bullhorn word document pdf document mail sign-out
Foto: Pixabay

Alla ID06-kort måste bytas ut

Nu är det dags att beställa de nya ID06-korten. Anslut företaget hos ert kortbolag och beställ nya kort. Den 21 januari 2020 upphör gamla kortstandarden att gälla och då spärras samtliga äldre kort.

Tidigare var slutdatum för det gamla ID06-systemet den 20 juni 2019. Men eftersom många företag ännu inte kommit igång med sitt kortbyte och många företag kom igång sent, har stängningen av det gamla ID06-systemet flyttats fram till den 21 januari 2020. Då spärras alla gamla kort och slutar gälla, oavsett vilket datum som står på själva kortet.

Innan du kan beställa nya kort måste du först ansluta företaget till ID06-systemet. För att kunna göra beställningen krävs säker identifiering av firmatecknare, kortbeställare och kortinnehavare via bank-id, pass eller nationellt ID. 

Vänta inte till sista stund, anslut ditt företag och beställ nya kort så tidigt som möjligt!

Så gör du

  1. Skapa konto och anslut dig
    Först ska du ansluta ditt företag till ID06-systemet. Det gör du via någon av ID06s kortpartners. Alla företag måste ansluta sig – även om du varit kund hos ID06 tidigare.

  2. Beställ nya kort
    Kontakta kortföretaget du valt och följ deras instruktioner.

  3. Medarbetaren skapar konto och signerar
    När du beställt ett kort så får medarbetaren ett mejl med en länk för att skapa ett ID06-konto. Medarbetaren får sedan signera kortet med sitt bank-id.

  4. Kortet trycks och skickas ut
    Kortet trycks sedan och skickas ut. 

  5. Aktivera kortet
    När medarbetaren fått sitt kort ska det aktiveras via medarbetarens ID06-konto. Medarbetaren får då PIN-koden till kortet. Nu kan kortet börja användas!

Varför nytt kort?

Det nya kortet bygger på en säkrare teknik. Målet är att det ska bli svårare att fuska sig in på arbetsplatser och att säkerställa att endast justa företag som följer lagar och regler kan beställa kort till sina medarbetare.

Viktiga datum

  • 1 april 2019 stängdes möjligheten att beställa ID06-kort med den gamla kortstandarden.
  • 21 januari 2020 upphör gamla kortstandarden att gälla och då spärras samtliga kort av den gamla standarden (även om det tryckta datumet på kortet anger ett senare datum).

Om korten på ID06 webbplats

Dessa företagsformer kan registrera sig 

Skanna passet för att beställa utan Bankid

Den som inte har Bankid kan identifiera sig genom att skanna sitt pass eller nationellt ID-kort hos en godkänd skanningsaktör. Efter skanningen måste kortbeställningen göras inom 21 dagar, annars behöver skanningen göras om.

I höst öppnar fler tillfälliga skanningsställen runt om i landet för att underlätta omställningen. Det är inte alla länder och pass som fungerar att validera, på ID06.se finns en uppdaterad lista. Där hittar du också alla skanningsstationer.

ID06 godkända skanningpartners

Undantag för vissa länder

Företag och personer från länder som saknar personnummer i sina ID-handlingar kan inte beställa de nya ID06-korten. Dessa får fortsätta beställa de gamla korten efter 1 april och kan använda de gamla korten till dess det finns tekniskt stöd i det nya ID06-systemet.

Länder där ID handling med personnummer saknas idag:

Belgien, Cypern, England, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Rumänien, Schweiz, Spanien, Tyskland, Ungern, Österrike samt länder utanför EU/ESS området.

Rabatt hos kortföretaget Nexus

Medlemmar erhåller via ME Inköp AB 20 procent rabatt hos företaget Nexus på samtliga deras tjänster.

Medlemsrabatt hos Nexus

Registrera din utbildning på ID06-kortet

ME-skolans utbildningar är öppna för alla i branschen. ME-skolan är ackrediterad utbildningsgivare och efter slutförd kurs registrerar vi dina utbildningar på ditt ID06-kort.

Registrera utbildningar på ID06-kortet

Har du frågor?

Kontakta vår rådgivning på 010-256 99 99, vardagar 8-16. Eller maila oss på radgivning@me.se. Skriv organisationsnummer i ämnesraden för snabb service!

Uppdaterad den 26 september 2019

Mer om personalliggare

Det här behöver du veta om elektroniska personalliggare

Du som bedriver byggverksamhet måste enligt lag föra en elektronisk personalliggare. Alla företag och personer som deltar i byggverksamheten ska registreras i personalliggaren. Syftet med lagen är att motverka svartarbete och främja en sundare konkurrens i byggbranschen.