user comment tag cross image youtube-play hammer bullhorn word document pdf document mail sign-out
Att möta företag rent prismässigt i denna situation kommer alla vinna på i slutändan, menar Anders Vestman, upphandlare på AB Bostaden i Umeå. Foto: Privat, Pixabay

"Vi ser en risk att företag går i konkurs om vi inte reglerar kostnaderna för bränsle"

Anders Vestman är upphandlare på AB Bostaden i Umeå. Han har haft kontakt med Svante Flodén, teknik- och miljörådgivare på ME, och frågat kring index för lastmaskiner i snöröjningsavtal - för att försöka reglera dieselkostnaderna i redan pågående avtal.

Varför vill ni göra denna reglering även fast ni inte behöver enligt avtal?

– Vi har avtal med ett mindre anläggningsföretag, avtalet löper till hösten 2023. Vi ser en risk i att de kan gå i konkurs om vi inte reglerar kostnaderna för bränsle, vilket skulle innebära att vi står utan entreprenör och att upphandla en ny i dagsläget skulle förmodligen innebära ännu högre kostnader.

Är det på eget initiativ eller har debatt eller förfrågningar från leverantörer ”triggat” igång diskussionen?

– Förfrågan från leverantör.

Kan du/ni se någon fördel med detta för egen del, även om det påverkar kostnadskalkyl och budget?

– Det har varit svårt att upphandla snöröjning i vår region senaste tre åren.

Kommer det anläggningsmaskinindex som min kollega Svante skickade till dig bli ett ”verktyg i lådan” för er framöver?

– Ja, det kommer det att bli. 

Publicerad den 4 april 2022