
Punkteringar hör till vardagen – men det gör dem inte mindre stressande. Maskiner som står stilla är en ekonomisk förlust, så varje sekund räknas, säger Linus Hedwall, platschef och delägare på Vannesta Entreprenad AB.
"Vianor var på plats inom två timmar"
Det är en strålande torsdagsförmiddag i Stallarholmen utanför Strängnäs. Linus Hedwalls telefon går varm. Just nu handlar det om en last rör som ska sorteras på återvinningsstationen. Tempot är högt, men ändå lugnare än den där kvällen för några veckor sedan – då en dumper plötsligt fick punktering och företagets egen mekaniker var upptagen.
– Vianor var på plats inom två timmar. Det var en sådan lättnad. Man vill ju inte förlora för mycket tid och pengar, säger Linus.
Vannesta Entreprenad har haft sitt säte i Stallarholmen sedan starten 1990. I år firar företaget 35 år och ska lyxa till det med ny logotyp och uppdaterade arbetskläder.
Även om återvinningen är en viktig del av verksamheten ligger tyngdpunkten på bygg- och infrastrukturprojekt – allt ifrån grunder och vägbyggnationer till vatten- och avloppslösningar.
– Det jag uppskattar mest är variationen. Ingen dag är den andra lik, säger Linus precis innan han måste ta en paus för att hjälpa till med en rörleverans.
Ständig kamp mot punkteringar
Med omkring 40 fordon i maskinparken – däribland tio lastbilar, sex hjulgrävare, fyra dumprar och flera hjullastare – är däckproblem mer regel än undantag.
Linus och medgrundaren Johan Blomqvist håller noga koll på däckens skick och jobbar förebyggande med kontroller och byten.
– Byggplatser är fulla av spik, metallbitar och vasst skräp. Vi har minst en punktering i veckan. Det skulle inte förvåna mig om någon fått en ny medan vi står här, säger Linus.
Vet inte vad vi skulle göra utan Vianior
Sedan Vianor slog upp dörrarna i Strängnäs 2005 har Vannesta Entreprenad varit en trogen kund. Idag använder de tjänsten VianorFlex-Heavy. Det är en dygnet runt-lösning för akuta däckproblem på plats, framtagen för entreprenad-, industri- och jordbruksmaskiner.
Utöver jourservice köper företaget också däck via Vianor och får hjälp vid säsongsbyten. Men det är möjligheten att snabbt få hjälp som Linus värderar allra högst.
För vad skulle Linus göra om Vianor inte fanns? När han får frågan tystnar han en stund.
– Ja, du...försöka lösa det själv, men jag vet faktiskt inte hur. Är det stora och tunga maskiner är det inte alls lätt för vår egen mekaniker att fixa.
Dina rabatter hos Vianor
Vianor erbjuder ME-medlemmar riktigt bra rabatter på däck och service. Se dina förmåner här.
Publicerad 28 April 2025