user comment tag cross image youtube-play hammer bullhorn word document pdf document mail sign-in sign-out

Ansvar för material

I standardavtalet AB 04 är garantitiden för material och varor två år. Blir det en garantifråga är det alltså du som entreprenör som har bevisbördan och ska visa att beställaren utsatt varan för onormal eller felaktig användning. Men det finns vägar för att minska dina risker.

Inom två år kan en beställare reklamera material eller varor som ingått i ett arbete som du eller ditt företag utfört. Om det händer har du som entreprenör bevisbördan. Det innebär att det är du som ska visa att det är beställaren som har utsatt varan för en onormal eller felaktig användning. Eftersom det kan vara svårt att bevisa, bör du undersöka vilka möjligheter du har för att föra anspråket vidare till din leverantör om en reklamation blir aktuell.

Köplagen gäller om inget annat avtalats

Har du inte avtalat med din leverantör om något annat gäller köplagens regler om tvåårig reklamationsrätt. En reklamation måste dock ske direkt när felet upptäcks, men senast inom två år. Det innebär att det är köparen av varan, det vill säga du som entreprenör som vid en reklamation ska bevisa att varan som du köpt från din leverantör var felaktig från början. Här finns det en risk att du som entreprenör måste acceptera ett garantiåtagande med beställaren och samtidigt inte med säkerhet få igenom en reklamation hos leverantören.

Konsumenttjänstlagens reklamationsrätt

När det gäller arbeten åt konsumenter tar konsumenttjänstlagen främst sikte på det arbete som du som entreprenör utför. Du ansvarar även för varor eller material gentemot konsumenten. Det finns inte någon uttalad ansvarstid för varor eller material i konsumenttjänstlagen, men en vägledning kan vara att konsumentköplagen medger 3 års reklamationsrätt på varor. Det är dock en förutsättning att konsumenten reklamerar varan inom skälig tid efter att denna märkt eller borde ha märkt felet. En konsument har alltid två månader på sig att reklamera, eftersom konsumentlagstiftningen har kommit till för att skydda konsumenten.

Skriv ramavtal med leverantören

Ta reda på vad din leverantör kan erbjuda för garantier på de produkter som du köper. Då kan du i din tur undvika kostsamma reklamationer eller garantiåtaganden. Alternativt kan du avtala om specifika garantitider. Om ni gör många inköp från samma leverantör är det lämpligt att teckna ramavtal med leverantören som bland annat reglerar garantifrågor och reklamationsrätt. Det är ett bra sätt att skydda sig från krav från beställaren eftersom du då kan föra det vidare till leverantören av materialet. 

Standardavtal för inköp av byggvaror ABM 07

Det finns ett standardavtal för inköp av byggvaror ABM 07 som du kan köpa från Svensk byggtjänst. Om ni du och din leverantör använder ABM 07 har du som köpare bland annat en garantitid om 5 år.

Låt beställaren köpa känsligt material

Om du och din beställare inte har avtalat om något annat är det normalt du som entreprenör som köper in material. Men ska du installera en tekniskt avancerad eller känslig produkter är det lämpligt att beställaren istället köper in produkterna. På så sätt ansvarar du bara för det utförda arbetet, och beställaren har ansvar för produkten och eventuella reklamationer.

Har du frågor?

Kontakta vår rådgivning på 010-256 99 99, vardagar 8-16. Eller mejla oss på radgivning@me.se. Skriv organisationsnummer i ämnesraden för snabb service!

Uppdaterad den 23 oktober 2020