Så ökar branschen produktiviteten: "Vi planerar så mycket vi kan"
Företagande och marknadsförutsättningar, Medlem
I årets Vinter-MEKO delar tre medlemsföretag med sig av sina tankar om konkurrenskraft, produktivitet och effektivitet. Så här säger Micke Göthesson på EAG Entreprenad AB.
– Om vi ska öka användningen av elmaskiner och om det är ett krav från beställaren, borde ersättningen till utföraren höjas. Det är mycket dyrare för oss som entreprenör att köpa eller hyra en elektrisk maskin och det är inte alla som har ekonomisk möjlighet att ha en sådan. Konkurrensen blir snedvriden. Ska entreprenören våga satsa på elektrifiering, måste man veta att man får betalt för sina investeringar och kostnader.
– Det är också jätteviktigt att ersättningen för en elmaskin verkligen hamnar hos oss som maskinentreprenör och inte fastnar längre upp i kedjan. Samma sak gäller om vi ska köra med HVO. Vi märker att dessa miljökrav från beställarna ökar mer och mer.
– Förut fanns det också ett krav från Trafikverket att det i projekten skulle finnas någon förare med mindre erfarenhet, som till exempel en nyutbildad eller någon som går utbildning. Det kravet finns inte längre. Jag tycker det är synd för det var ett bra krav då det hjälpte till att slussa in yngre eller oerfarna förare in i branschen och vi behöver växa med ny kompetens. Jag tycker att det borde införas igen och bli ett skall-krav, så att entreprenörerna konkurrerar på lika villkor. Nu är det i stället så att oerfarna förare i en del fall inte accepteras från beställaren.
– Det händer att vi får vara med från början vid anbudsskedet, om vi kan presentera några speciallösningar. Det är däremot svårt att få ersättning för vår nedlagda tid i detta skede, men det är ett sätt för oss att få in fler av våra tjänster. Det ger oss också möjlighet att prata med kunderna och ta tillfället i akt att presentera våra tjänster. Ibland kan det hända att vi får bli rådgivande i olika arbetsmoment.
– Jag tror att det är ganska vanligt att vi maskinentreprenörer får jobba en del gratis med sådana presentationer och diskussioner, men det är väl något som måste ingå i vårt arbete med att få in nya uppdrag.
– Det är ganska svårt eftersom det ofta är skrivna projektupphandlingar och krav och förutsättningar är bestämda. Men när det gäller just våra specialområden, destruktion av vindkraftsblad eller när vi river och krossar ett hus och återvinner material på plats, kan det hända att vi blir lyssnade på. Många gånger är det dock att vi diskuterar praktiska saker och vilka maskiner som ska användas eller enskilda moment inom ramen för upphandlingen.
– Dels genom att vara kompletta, dels genom att vara nischade. Vi har en uthyrningsverksamhet, där vi har bodar och bygg- och anläggningsmaskiner. På det sättet blir vi mer kompletta för vår beställare. Det ger oss en konkurrensfördel, eftersom kunderna uppskattar att ha så få leverantörer och kontakter i projekten som möjligt. Det sparar tid.
– Ett annat sätt är att nischa sig. Vi har kompetens inom återvinning av massor i rivna hus där vi kan nyttja massorna direkt i projekten, vilket sparar tid och transporter.
– En annan unik kompetens är vår demontering av vindkraftverk. Här kan vi destruera bladen på plats, vilka annars är jobbiga att transportera till återvinning. Konkurrensen har ökat de senaste åren till följd av lågkonjunkturen. Priserna pressas och det dyker upp aktörer från andra delar av landet på vår regionala marknad eftersom antalet uppdrag minskar i hela landet.
– Vi kan inte göra så mycket för att minska våra kostnader. Alla har samma kostnader i form av bränsle, maskiner etc. Vad man kan göra är att se till att man har den typ av personal som uppdragsgivaren efterfrågar. Det är också avgörande med långa och personliga relationer. Vi entreprenörer hjälper varandra på den lokala marknaden.
– Vi ser till att äga arbetet själva i stället för att ta uppdrag genom till exempel en stor lastbilscentral och i stället samarbeta mellan företagen. Då slipper vi betala provision och bygger i stället upp en egen kompetens med kontor och trafikledning.
Läs en sammanfattning av årets rapport, och fler tankar från medlemmar:
Publicerad den 11 december 2025