user comment tag cross image youtube-play hammer bullhorn word document pdf document mail sign-out

Fortsätt skattebefria biodrivmedel – i stället för att inkludera dem i reduktionsplikten

Foto: Pixabay

I en promemoria från regeringen föreslås att biodrivmedel ska lyftas in i reduktionsplikten. ME har i ett remissvar gett sina synpunkter, och menar att det finns flera andra områden man borde jobba med innan det sker. Dessutom skulle en slopad skattebefrielse slå hårt mot företagen.

Vad föreslår regeringen?

Rena och höginblandade biodrivmedel är befriade från koldioxid- och energiskatt under 2022, i enlighet med ett statsstödsgodkännande från Europeiska kommissionen. I Infrastrukturdepartementets promemoria Rena och höginblandade biodrivmedel inkluderas i reduktionsplikten föreslås att denna skattebefrielse ska slopas. Dessa drivmedel ska i stället omfattas av reduktionsplikten. Lagändringarna föreslås träda i kraft 1 januari 2023.

Vad tycker ME?

En tredjedel av driftskostnaden i maskinentreprenader utgörs av drivmedel, och därför har den senaste tidens prishöjningar blivit mycket kännbara för medlemsföretagen.
– Att Sverige vill gå före i klimatomställningen är positivt och något våra medlemmar vill bidra till, men de tekniska lösningarna för framtidens entreprenadmaskiner har ännu inte hunnit utvecklas som ekonomiskt tillgängliga alternativ, menar Eva Ingverud, miljö- och hållbarhetsansvarig på Maskinentreprenörerna.

ME anser att det finns flera andra områden att arbeta med innan de rena och höginblandade drivmedlen inkluderas i reduktionsplikten:

  • Regeringen bör arbeta för ett förlängt statsstödsgodkännande för skattebefrielse av rena och höginblandade biodrivmedel.
  • Den svenska produktionen av biodrivmedel bör öka.
  • Koldioxidskatten bör reduceras i takt med ökad reduktionsplikt.
  • Den årliga överindexeringen (BNP-uppräkningen) för diesel och bensin bör avvecklas.
  • De svenska drivmedelsskatterna bör harmoniseras med övriga EU och i enlighet med förslagen i det nya Energiskattedirektivet.

Här kan du läsa vårt remissvar i sin helhet.

Slopad skattebefrielse slår hårt mot företagen

Många av ME:s medlemsföretag har gjort stora investeringar och tecknat långa kontrakt för infrastrukturbyggande och underhåll, baserat på den kostnadsbild som nu gäller för biodrivmedel. Om skattebefrielsen tas bort med kort varsel skulle dessa företag drabbas hårt av ytterligare prishöjningar från redan höga nivåer.
– Att omförhandla avtalade priser med statliga och kommunala beställare kan vara svårt. Det innebär att ökade kostnader för ME:s små och medelstora företag direkt påverkar deras plånbok, säger Eva Ingverud.

ME håller med Svenskt Näringsliv om att regeringen borde ansöka om att skattebefrielsen bör fortsätta gälla under 2023 och om möjligt ytterligare några år om det godtas av EU-kommissionen.*
– Det skulle skapa möjligheter för ME:s medlemmar att fortsätta bidra till klimatomställningen och ge ökad långsiktighet i kommande investeringar.

*Sedan detta remissvar skickades in har regeringen ansökt till EU-kommissionen om ett 10-årigt undantag för skattebefrielse av rena och höginblandade biodrivmedel.

Öka den svenska biodrivmedelsproduktionen

I entreprenadmaskiner kommer förbränningsmotorer tillverkas, säljas och användas för lång tid framöver. Merparten av dagens maskiner kan köras på biodrivmedel, till exempel HVO, i stället för fossil diesel. Det innebär att dessa maskiner kommer behöva en ökad mängd biodrivmedel för att bidra till klimatmålen.
– En förutsättning för omställningen är att biodrivmedel finns tillgängligt och till ett rimligt pris, menar Eva Ingverud.

Idag importerar Sverige en stor del av all tillgänglig HVO och/eller råvaror för HVO-produktion. I takt med att fler EU-länder ökar sin reduktionsplikt ökar efterfrågan på biodrivmedel, vilket driver upp priserna. För att säkra de svenska klimatmålen krävs därför en ökad inhemsk produktion av biodrivmedel.

Högre skatt på de bränslen som förorenar mest

Sveriges höga drivmedelsskatter i kombination med reduktionsplikten gör att vissa ME-medlemmar tvingas åka över gränserna för att fylla sina tankar till ett lägre pris. Det sker på bekostnad av miljön – både för själva transporten och för ett drivmedel med högre klimatutsläpp.

Då reduktionsplikten ökar bör koldioxidskatten minskas i samma takt, för att på sikt avskaffas helt för fossilfria drivmedel. ME välkomnar de föreslagna ändringar i EU:s energiskattedirektiv som innebär att skattenivåerna ska baseras på drivmedlens energiinnehåll och miljöprestanda. Det innebär att det blir olika skattesatser på fossila och fossilfria drivmedel, vilket ger en högre skatt på de bränslen som förorenar mest, och en lägre skatt på till exempel HVO.

Publicerad den 14 mars 2022