user comment tag cross image youtube-play hammer bullhorn word document pdf document mail sign-out

Politik mot bättre vetande – återförstatliga inte järnvägsunderhållet

Foto: Pixabay

Det finns många problem med den svenska järnvägen – framför allt att tågen inte kommer i tid. Oftast beror det på en eftersatt infrastruktur. Man skulle tro att det är bra när våra politiker tar tag i frågan, men som det är nu riskerar problemen att förvärras.

I SOU 2020:18 föreslås ett återförstatligade av järnvägsunderhållet, det vill säga att Trafikverket ska genomföra underhållet i egen regi. Det är en dålig idé för er medlemsföretag, och ännu sämre för oss skattebetalare.

För nästan 20 år sedan konkurrensutsattes järnvägsunderhållet. Alla utredningar visar att det är en mycket lyckad reform. Med bibehållen kvalitet och säkerhet uppgick kostnadsminskningen till 11 procent. Trots det började SEKO diskutera frågan om ett återförstatligande 2011. Det är inget annat än ett ideologiskt drivet önskemål. För fyra offentliga utredningar, två Trafikverket-rapporter och en vetenskaplig studie har sedan dess starkt avfärdat ett återförstatligande.

Man skulle kunna tro att våra politiker släpper frågan, när de har all denna fakta och ensidiga rekommendationer framför sig. Men nej.

För tre år sedan tillsatte regeringen ytterligare en utredning. Och till sist, i den femte utredningen, levererades slutligen det efterfrågade resultatet.

Vad säger då denna femte utredning? Inte mycket. Utredaren bemöter inte tidigare resultat, alternativt viftar han bort dem med principiella argument. Inga nya undersökningar eller beräkningar presenteras. Däremot föreslår han att staten ska inrätta en egen maskinpool och att upphandlade entreprenörer måste använda densamma för att uppnå ”tillräcklig nyttjandegrad och därmed minskade kapitalkostnader för en maskin”. Inte ens utredaren kan alltså räkna fram en vinst med att köpa in egna maskiner. Var det någon som sa snedvriden konkurrens? Nej.

Om nu du och jag, alla maskinentreprenörer och alla skattebetalare, är förlorare på ett återförstatligande – vem är då vinnare? Det undrar jag med. Framför allt undrar jag hur ideologi kan tillåtas gå före sakkunskap.

Bakgrund

Regeringen beslutade den 21 mars 2018 att utreda hur ett överförande av verksamhet som avser järnvägsunderhåll i form av basunderhåll från Infranord AB till Trafikverket ska kunna genomföras, samt att föreslå vilka delar som är lämpliga att överföra i egen regi. Utredningen Framtidens järnvägsunderhåll (SOU 2020:18) är nu klar.

Publicerad den 22 april 2021