user comment tag cross image youtube-play hammer bullhorn word document pdf document mail sign-out

Bygg elvägar – men säkerställ stabil elförsörjning först

Region Gävleborg var först i världen med att bygga en elväg – 2016 invigdes den. Foto: Region Gävleborg/Pixabay

Elektrifiering är en förutsättning för klimatarbetet – men det svenska elnätet är redan ansträngt. Att introducera elvägar är bara möjligt om framtidens elförsörjning kan säkerställas, menar Maskinentreprenörerna.

Bakgrund

Sverige är ett av de ledande länderna i utvecklingen av elvägar, och den första permanenta elvägen beräknas stå färdig mellan Örebro och Hallsberg i slutet av 2025. Tanken med elvägar är att elfordon kan ta emot el för framdrivning av fordonet och för laddning av batterier under körning. Detta ska fungera som ett komplement till stationär laddning.

I oktober 2020 fick utredare Elisabet Falemo i uppdrag av regeringen att föreslå ett regelverk för byggande, drift och underhåll av elvägar. I september 2021 överlämnades "Regler för statliga elvägar" (SOU 2021:73) till infrastrukturminister Tomas Eneroth. Förslaget skickades sedan på remiss, bland annat till Svenskt Näringsliv. Även Maskinentreprenörerna har gett sina synpunkter.

Vad föreslår utredningen?

För byggandet av elvägar föreslås att man använder de regler som redan finns och för in en definition av vad en elväg är i den befintliga väglagen. För användandet av vägen föreslås en ny lag om villkor i elvägssystem.

Vad gäller ansvarsfördelningen är förslaget att Trafikverket ska ansvara för att bygga elvägar liksom stå för drift och underhåll. Trafikverket ska ha avtal med elnätsföretagen och upphandla och leverera vidare elen till fordonen på elvägen.

Transportstyrelsen ska ansvara för debitering av brukaravgiften. Baserat på utredningen har regeringen gett Transportstyrelsen i uppdrag att föreslå ett avgiftssystem för statliga elvägar. Senast 2 november 2022 ska resultatet redovisas.

Ta del av utredningen här – Regler för statliga elvägar (SOU 2021:73)

Vad tycker ME och Svenskt Näringsliv?

Här kan du läsa ME:s remissvar i sin helhet.

ME instämmer i att elektrifiering är en förutsättning för klimatarbetet framåt och något våra medlemmar intresserar sig för. Vi vill dock påpeka att det är viktigt att väga kostnadsanalys mot klimatnytta innan stora investeringar i elvägar görs. Kostnadsanalysen bör även jämföras mot investeringar i laddinfrastruktur för snabba laddare på lämpliga platser längs vägarna.

Svenska elnätet redan ansträngt

ME saknar en konsekvensanalys av hur elvägarna kommer påverka det svenska elnätet, som redan är ansträngt vad gäller överföringskapacitet och effekt.
– Sveriges framtida elförsörjning står inför stora utmaningar. Att bygga elvägar förutsätter naturligtvis en stabil elförsörjning, säger Eva Ingverud, miljö- och hållbarhetsansvarig på ME.

Samarbete krävs

Att Sverige har höga ambitioner och vill gå före i elektrifieringen är positivt, men ME vill belysa vikten av att samarbeta i Europa när det gäller val av teknik för elvägar. Fordon som går på elväg i Sverige ska inte tvingas stanna vid gränserna för att det är olika elvägar och betalsystem i andra länder.

Privata aktörer bör också övervägas

I sitt remissvar skriver Svenskt Näringsliv att man motsätter sig utredningens avgränsning mot att elvägar nödvändigtvis behöver vara ett statligt åtagande. Detta är något som även ME står bakom.
– På sikt kan det mycket väl lämpa sig för en privat aktör att finansiera, bygga, underhålla och drifta vissa elvägar, så den möjligheten måste ses över innan man fattar beslut, säger Eva Ingverud.

Risk för osund konkurrens

Svenskt Näringsliv menar också att det är viktigt att avgifterna för elvägen sätts på ett konkurrensneutralt sätt mellan olika transportslag och tekniker. Utredningen föreslår att den totala elkostnaden samt drift- och underhållskostnaden ska ingå i brukaravgiften. Den principen är inte självklar, då underhåll traditionellt har finansierats genom skattsedeln och Trafikverkets anslag.

Utredningen föreslår också att Trafikverket ska upphandla el till elvägarna.
– Risken är att det skapar osund konkurrens eftersom Trafikverket förmodligen kan upphandla lägre elpriser för elvägarna än det elpris vi som användare kan få vid de fasta laddstationerna, avslutar Eva Ingverud.

Publicerad den 31 mars 2022