user comment tag cross image youtube-play hammer bullhorn word document pdf document mail sign-out

Sänkt skatt på drivmedel gynnar företagandet

Foto: Pixabay

Finansdepartementet skickade i december 2021 promemorian Sänkt energiskatt på bensin och diesel på remiss. I den föreslogs att energiskatten ska sänkas med 50 öre per liter. ME stöder förslaget, och menar att ett viktigt nästa steg är att avskaffa den årliga överindexeringen om 2 % utöver KPI.

Här kan du läsa hela ME:s remissvar.

Riksdagen har nu beslutat att regeringen ska ta fram förslag om att sänka energiskatten på bensin och diesel så att priset vid pump sänks med 40 öre per liter (50 öre inklusive moms). Förslaget föreslås träda i kraft den 1 maj 2022.

ME stöder förslaget om att sänka energiskatten på bensin och diesel. Det gynnar företagandet inom mark- och anläggningsbranschen och i synnerhet företag i gles- och landsbygd med stora avstånd.
– Varje förbättring av företagares villkor ökar möjligheten till utveckling. Det leder till fler arbetstillfällen och lokalt genererade skatteintäkter, säger Svante Flodén, teknik- och miljörådgivare på ME.

Reduktionsplikten ger ökade kostnader

Drivmedelskostnaderna ökar ändå som följd av reduktionsplikten – det bindande kravet på ökad inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel. När drivmedelskostnaderna ökar påverkas transporter och arbete med entreprenadmaskiner. Det här får negativa effekter på företagens konkurrenskraft och Sveriges tillväxt.

Den stegvis ökande reduktionsplikten till 2030 leder till lägre koldioxidutsläpp från drivmedlen. Då reduktionsplikten är ett tvingande pliktsystem kan belastningen av koldioxidskatt och dess styreffekt inte längre motiveras.
– Koldioxidskatten bör ställas i proportion till drivmedlets klimatbelastning, det är inte rimligt att miljöbeskatta förnybart bränsle på samma nivå som fossila bränslen, säger Svante Flodén.

Avskaffa överindexeringen av energiskatt

Bensin och diesel beskattas med koldioxidskatt och energiskatt, som tas ut med ett fast belopp per liter. Beloppet ska räknas upp varje år. Sedan 1995 har skattebeloppet räknats upp med den allmänna prisutvecklingen (KPI). Sedan 2017 görs även ett schabloniserat tillägg på 2 procent för BNP-tillväxten utöver KPI-omräkningen.

BNP-indexeringen av skatten på bensin och diesel är pausad för år 2022, och ett viktigt nästa steg är att avskaffa den helt den 1 januari 2023. Det menar både Svenskt Näringsliv och ME.

Publicerad den 1 mars 2022