user comment tag cross image youtube-play hammer bullhorn word document pdf document mail sign-out

Ja till sänkt bränsleskatt – men 5 månader är för lite

Förslaget är en del av det åtgärdspaket som finansminister Mikael Damberg presenterade 14 mars. Foto: Pixabay/Ninni Andersson Regeringskansliet

Regeringen föreslår att skatten på bensin och diesel sänks under perioden 1 maj–30 september. Förslaget är bra men perspektivet är alltför kortsiktigt för att ge ordentlig lindring till medlemsföretagen, menar ME.

ME:s medlemmar äger och kör de entreprenadmaskiner som bidrar till Sveriges välfärd och klimatomställning. I samband med projekten kör många även både lätta och tunga godstransporter. Den senaste tidens prishöjningar på drivmedel (mer än 50 procent på ett år) har blivit mycket kännbara för de ofta små och medelstora medlemsföretagen.

Vad föreslår regeringen?

Förslaget innebär att energiskatten på bensin och diesel ska sänkas med 1 krona och 5 öre per liter, under tidsperioden 1 maj–30 september 2022. Priset vid pump sjunker då med cirka 1 krona och 30 öre.

Läs hela förslaget på regeringens webbplats.

Vad tycker ME?

ME tycker förslaget är bra, men vill också lyfta följande:

  • En tillfällig skattesänkning under 5 månader är ett alltför kortsiktigt perspektiv.
  • Staten måste ta ansvar som beställare för den miljö- och drivmedelspolitik som förs.
  • Lagen om reduktionsplikt har ökat drivmedelspriserna i lika stor utsträckning som oljepriset – den måste ses över.
  • Produktionen av förnybara drivmedel i Sverige måste öka – här behövs incitament.
  • Koldioxidskatten bör reduceras i takt med ökad reduktionsplikt efter att de föreslagna skattesänkningarna upphör 1 oktober 2022.
  • Från 1 januari 2023 bör den årliga överindexeringen om 2 procent utöver KPI på energiskatt för bensin och diesel avskaffas permanent.

Här kan du läsa vårt remissvar i sin helhet.

5 månaders skattereduktion är för lite

Den föreslagna skattesänkningen ger viss lindring i en svår situation för landets entreprenörer och åkerier. Men det osäkra läget i Europa ger komplikationer när företagen ska beräkna projekt och försöka förutse kostnadsutvecklingen.

– En tidsperiod på bara fem månader är alldeles för kort för att ge tillräcklig hjälp till våra medlemsföretag, säger Svante Flodén, teknik- och miljörådgivare på ME. Upphandlingar sträcker sig ofta över mer än ett år, vilket gör det svårt att lämna anbud.

Ta ansvar som beställare

Staten är genom Trafikverket och bolag såsom Vattenfall, liksom landets regioner och kommuner stora beställare/köpare av ME-företagens tjänster. Staten borde därför föregå med gott exempel och ta ansvar för den politik som förs och de krav som ställs på maskiner och bränsle genom att betala för de kostnadsökningar som det medför.

Se över reduktionsplikten

Det är viktigt att Sverige ligger långt fram i klimatomställningen, menar ME. Men det svenska systemet med reduktionsplikt straffbeskattar varje liter förnybart bränsle med energiskatt och koldioxidskatt jämfört med om det förnybara bränslet säljs oblandat.

– Det här måste anses fullständigt kontraproduktivt mot miljömålen, säger Svante Flodén. Dessutom finns inte tillräckliga mängder av HVO på marknaden för att förse efterfrågan på oblandad HVO100 och samtidigt uppfylla reduktionsplikten för diesel, vilket ytterligare driver prisökning.

Inhemsk produktion viktig för klimatmålen

Senast år 2045 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären. Många av dagens dieseldrivna maskiner kommer finnas kvar i drift längre än så eftersom utbudet av eldrivna maskiner ännu är begränsat.

Merparten av dagens arbetsmaskiner kan köras på HVO i stället för fossil diesel. Efterfrågan på ren HVO100 är stor i entreprenadbranschen, men tillgången är begränsad. En förutsättning för omställningen är att biodrivmedel finns tillgängligt och till ett rimligt pris, menar Svante Flodén.

– Det är fullständigt ohållbart att fortsätta importera en stor del av all tillgänglig HVO eller råvaror för HVO-produktion till Sverige. För att säkra de svenska klimatmålen är det viktigt att den inhemska produktionen ökar.

Publicerad den 25 april 2022