user comment tag cross image youtube-play hammer bullhorn word document pdf document mail sign-in sign-out

Jobba praktiskt med OSA – organisatorisk och social arbetsmiljö

Den psykiska och sociala arbetsmiljön är lika viktig som den fysiska. Som arbetsgivare behöver du ha koll på vilka krav som ställs på dina anställda och vilka resurser de har till sitt förfogande. Annars finns risk för ohälsosam arbetsbelastning.

Ingen ska behöva bli sjuk på grund av ohälsosam arbetsbelastning eller kränkande särbehandling på jobbet. Du som arbetsgivare ska arbeta förebyggande även med den psykosociala arbetsmiljön enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö:

Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) – Arbetsmiljöverket

Den organisatoriska arbetsmiljön omfattar villkor och förutsättningar för arbetet som inkluderar; ledning och styrning, kommunikation, delaktighet, handlingsutrymme, fördelning av arbetsuppgifter samt krav, resurser och ansvar.

Den sociala arbetsmiljön handlar om villkor och förutsättningar för arbetet som inkluderar socialt samspel, samarbete och socialt stöd från chefer och kollegor.

Var uppmärksam på obalans

Arbetsbelastning är ett centralt ämne i forskningen om hälsa och arbete. De förutsättningar som ges för ett arbete i form av krav och resurser bestämmer belastningen, men också om arbetet går att utföra på ett förväntat sätt.

När det inte finns tillräckliga resurser för det arbete som ska utföras leder det till en obalans i förhållande till kraven i arbetet. Det gäller att du som arbetsgivare är uppmärksam på den här typen av obalans, så att den inte upprepas eller blir långvarig, och därmed leder till ohälsa – med andra ord till ohälsosam arbetsbelastning.

Vilka krav ställs på de anställda?

Det är viktigt att det är tydligt för en anställd vilka krav och resurser som arbetet innebär. Att utföra ett arbete innebär ett antal olika krav. Det ställs olika typer av krav:

  • Krav på vad man ska göra, till exempel vilka produkter som ska tillverkas, vilka tjänster eller vilken service som ska tillhandahållas.
  • Krav på hur mycket som ska göras (kvantitet).
  • Krav på hur bra det ska vara (kvalitet).

Därutöver finns också tidsramar som anger när något ska göras och när det ska vara klart. En del krav hänger ihop med den fysiska arbetsmiljön.

Rätt resurser behövs

Det behövs resurser för att balansera upp kraven i arbetet. Rätt resurser bidrar till att hantera kraven och nå uppsatta mål i arbetet. Resurser kan bestå av:

  • Verktyg, maskiner och teknik som behövs för att utföra arbetet.
  • Lyfthjälp från arbetskamrater.
  • Tydliga instruktioner eller råd.
  • Speciella arbetsmetoder och sätt som arbetet ska utföras på.
  • Bemanning och kompetens.
  • Handlingsutrymme.
  • Tillräckligt med tid, återkoppling och beslut som behövs för att kunna göra sitt jobb.
  • Möjlighet att ta upp problem och svårigheter i jobbet.

Ohälsosam arbetsbelastning

Ohälsosam arbetsbelastning är när kraven i arbetet mer än tillfälligt överskrider resurserna. Denna obalans blir ohälsosam om den blir långvarig och möjligheterna till återhämtning är otillräckliga. Du som arbetsgivare kan lösa det genom att sänka kraven eller tillföra resurser.

Om obalansen består kan det leda till att arbetstagarna försöker kompensera på ett osunt sätt med ökade risker för ohälsa. Det kan exempelvis handla om:

  • Att jobba hårt och länge med risk för att överanstränga eller skada sig.
  • Att ta genvägar som innebär säkerhetsrisker.

Det gäller att du som arbetsgivare har nödvändig och tillräcklig information om hur villkoren ser ut för arbetstagarna, och sedan skapar rimliga förutsättningar. Detta sker bäst genom att kontinuerligt undersöka och stämma av hur arbetstagarna har det, via löpande dialog och förutbestämda medarbetarsamtal.

Handbok för att jobba praktiskt med OSA

Föreskrifter är inte alltid enkla att översätta till konkret vardagsarbete. För att ge dig handfast hjälp på vägen finns handboken "Jobba praktiskt med OSA" som arbetsmarknadens parter gemensamt tagit fram via Prevent.

Handboken ger dig stöd i det praktiska och systematiska arbetet med Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö. Boken kopplar ihop OSA med SAM, så att du får in de organisatoriska och sociala frågorna i det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Handboken kan även fungera som uppslagsbok, utbildningsmaterial eller som en del i introduktion av nyanställda.

Jobba praktiskt med OSA – Prevent

Så hanterar du som chef det svåra samtalet

Att prata om svåra saker med medarbetare kan vara en utmaning för dig som chef eller arbetsledare. Det kan handla om exempelvis uppsägning, ohälsa eller misskötsamhet. För att göra det lite lättare har vi tagit fram en samtalsguide. Den innehåller tips och råd om hur du förbereder, genomför och följer upp samtalet.

Det svåra samtalet – stöd för chefer och arbetsledare (496 kB)

Mer information

OSA-kompassen (vägar till föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö) – Sunt arbetsliv

Har du frågor?

Kontakta vår rådgivning på 010-256 99 99, måndag-fredag 816. Du kan också mejla oss på radgivning@me.se. Skriv organisationsnummer i ämnesraden för snabb service!

Uppdaterad den 29 april 2024