user comment tag cross image youtube-play hammer bullhorn word document pdf document mail sign-out

Har yrkesbeviset spelat ut sin roll?

Claes Arenander, chefsjurist på ME, håller i programpunkten kring yrkesbevis på Stora Infradagen. Foto: Ryno Quantz, Per Kristiansen

Sättet att kvalificera sig som maskinförare har traditionellt och i linje med övriga yrken inom byggbranschen varit att börja som lärling, genomgå en kvalificeringstid och därefter få ett yrkesbevis. Men är detta verkligen det bästa för entreprenadbranschen? Den frågan ställer vi oss på Stora Infradagen 25–26 januari.

Ett prioriterat ämne för ME är schyssta och likvärdiga villkor i branschen, och bättre utbildad arbetskraft. Under Stora Infradagen torsdag kommer en av punkterna handla om yrkesbevis, ett system som har lämnat utrymme för oseriösa aktörer som utfärdar utbildningsintyg efter alldeles för kort tid. ME:s chefsjurist Claes Arenander är den som håller i programpunkten, och vi bad honom ge ett smakprov.

Vad kan den som lyssnar förvänta sig av samtalet?

– Vi kommer prata om yrkesbevisets framtid. Vi har tillsammans med facken skapat ett system där vi kräver av alla maskinförare att man har ett yrkesbevis för att få framföra maskin på alla arbetsplatser som omfattas av våra kollektivavtal. På övriga delar av marknaden som inte omfattas krävs det inte ett yrkesbevis för att få framföra anläggningsmaskiner, exempelvis inom en industri. Är detta rimligt?

Vad finns det för alternativ?

– Utbildningen för att få yrkesbevis omfattar en lång tid, över två år. Borde man inte kunna få köra maskin självständigt snabbare än så? Alla förare har olika förutsättningar och kan lära sig köra självständigt olika snabbt. Dessutom kostar systemet med yrkesutbildningsavtal, yrkesnämnder med mera stora pengar. Vore det inte bättre om vi i stället hade ett förfarande likt transportsektorn? Där får man exempelvis framföra lastbil med ett körkort utfärdat av myndigheter.

Vad tycker ME i frågan?

– Svårt att svara på. Vi vet nämligen inte riktigt vad medlemsföretagen tycker. Personligen skulle jag gärna luckra upp systemet och låta staten i stället för oss parter bestämma vem som får köra maskin på arbetsplatserna. Sedan vill vi nog vara med och påverka utformningen av kraven som staten i så fall ska ställa upp för att få körkort. Men det är en senare fråga.

Och facken, vad tycker de?

– Jag är ganska övertygad om att facken vill ha kvar systemet med yrkesbevis så de kan få vara med och bestämma över hur svårt det ska vara att bli maskinförare och även hur många förare som utbildas i branschen.

Vad är det som tyder på att yrkesbevisen faktiskt har spelat ut sin roll?

– Lyssnar man på vad medlemsföretagen säger är det många som ifrågasätter kvaliteten på den utbildningen som ges. Dessutom är det extremt många förare som går en alternativ väg in i branschen genom Transportföretagens utbildningssystem, där man mycket lättare kan få köra med ett utbildningsbevis i princip hur länge som helst. Vårt yrkesbevis behövs faktiskt inte. En annan aspekt är ju att det är kroniskt ont om förare, i låg- och högkonjunktur. En del kan säkerligen förklaras av attraktionskraften till yrket, men i ärlighetens namn bör det krångliga förfarandet, att ens få ett yrkesbevis, också vara en orsak till att det kommer så få nya förare.

Mer om ämnet på Stora Infradagen

Vad tycker du, är det dags att införa körkort för maskinförare? Om du vill vara med när vi diskuterar yrkesbevisets framtid – och mycket annat – anmäl dig till Stora Infradagen 2024 som äger rum 25–26 januari på Stockholm Waterfront.

Stora Infradagen – program och anmälan

Publicerad den 10 november 2023