MEDLEMSFÖRMÅNER. ME påverkar politiker och myndigheter så att de tar hänsyn till medlemsföretagens förutsättningar. Med ett finare ord kallas det opinionsbildning, och det är en av förbundets viktigaste uppgifter.
Ordet "medlemsförmåner" för kanske tankarna främst till rabatt på drivmedel eller att få tidningen Maskinentreprenören i brevlådan varje månad. Men faktum är att en av de största fördelarna med att vara med i ME är att ha någon som för ens talan.
Jörgen Eriksson är opinionsbildare och pressansvarig på ME. Han berättar att "opinionsbildning" och "påverkansarbete" handlar om att lyfta de konkreta problem som branschen och medlemsföretagen upplever, och att det är ord som i allra högsta grad betyder något i verkligheten.
– Det är en förutsättning för att det ska bli en samhällsförändring! Genom opinionsbildning påverkar ME den allmänna opinionen. På så sätt påverkas politiken så att de tar hänsyn till våra synpunkter när de lagstiftar och ger instruktioner till myndigheter i hur de ska arbeta.
Vilken nytta har den enskilda medlemmen av det här?
– ME är ett förbund där medlemmarna gått samman för att kollektivt ta tillvara sina intressen. Det uppstår ju hela tiden frågor som varje enskild medlem inte mäktar med att driva själv. Genom att ME företräder 4 100 maskinentreprenörer får vi högre legitimitet och större trovärdighet i samhällsdebatten, med kraften från en tydlig avsändare. Vi hörs mer! Det har den enskilda medlemmen stor nytta av, tänker jag.
Jörgen berättar att påverkansarbetet rent konkret innebär att ha en kontinuerlig dialog med politiker, myndigheter och beslutsfattare, att skriva debattartiklar och pressmeddelanden i samarbete med ME:s talespersoner, bland mycket annat. Det första steget är alltid att ta reda på vad medlemmarna upplever i sin vardag.
– Det gör vi genom att regelbundet ställa frågor i medlemsundersökningar som exempelvis MEKO-rapporten och vår stöldrapport. Det som framkommer i rapporterna lyfts sedan ut för att föra fram maskinentreprenörernas erfarenheter och krav på utveckling.
På ME är det många fler som jobbar med opinionsbildning än bara den som har titeln på pappret. Ett exempel är de branschexperter som regelbundet svarar på remisser i frågor som är viktiga för medlemmarna.
Berätta om en gång då ME nådde fram och lyckades påverka!
– Jag kan faktiskt berätta om två! Med kampanjen "Nu ställer vi maskinerna" lyckades vi på tre dagar få över 2 200 underskrifter för sänkta bränsleskatter vintern 2022. Genom styrkan i uppropet kunde vi lyfta fram den enskilda maskinentreprenörens utsatta situation med de kraftigt stigande bränslepriserna samtidigt som de satt fast i långa kontrakt. På så sätt nådde vi fram både till regering, riksdag och politiska partier. Och till media, som förde våra krav vidare. Som en följd av det – och andra intresseorganisationers kampanjer – har bränsleskatterna sedan dess sänkts i flera omgångar.
Nu ställer vi maskinerna – ME:s kampanj för sänkta bränsleskatter vintern 2022
Det låter ju fantastiskt!
– Ja, det var en stor framgång för ME men framför allt för medlemmarna, som genom videointervjuer i sociala medier och intervjuer i olika tidningar kunde föra fram sin bild till allmänheten. Det gav en plattform för dem att komma ut och ta debatten.
Det andra exemplet Jörgen ger är ME:s stöldrapporter som i två år har följt de skenande drivmedelsstölderna. Han menar att frågan tidigare varit styvmoderligt behandlad, rentav banaliserad. Men nu har något hänt.
– Nu har vi lyckats lyfta upp frågan till en nivå där regeringen inte längre kan blunda för den. Ett tecken är att man nämner stölder från företag och lantbrukare i höstens regeringsförklaring. Det är rimligt att tro att de tio debattartiklar ME publicerade efter valet om drivmedelsstölderna har gjort avtryck i den allmänna opinionen och därmed sugits upp av den nya regeringen. Det är tydligt att man inte längre kan hävda att det är företagens ansvar att de blir utsatta för brott, som den förra justitieministern Morgan Johansson gjorde.
En hel del av opinionsarbetet pågår bakom kulisserna, berättar Jörgen. Undersökningar ska beställas och paketeras, texter ska skrivas.
Handlar det mycket om relationer också?
– Ja, det gör det verkligen. Dels internt med de sakkunniga på ME, dels externt. Det kan handla om att skapa nätverk och synas i de frågor vi valt att prioritera, så att man tänker på oss, ME, när en fråga är uppe för debatt.
Ett sätt att få reda på vilka frågor som är viktiga för medlemmarna är genom medlemsundersökningarna. Ett annat är att titta på de frågor som debatteras i media. Opinionsbildning är nämligen beroende av ett "här och nu", menar Jörgen, även om målen för organisationen kan vara långsiktiga. Ett tredje sätt är att titta på de mål som förbundsstyrelsen slår fast genom det "näringspolitiska programmet":
– För att opinionsbilda måste man veta vad man vill åstadkomma. Därför har vi tagit fram ett näringspolitiskt program med fyra fokusområden. Det kommer hjälpa medlemmarna genom att sätta långsiktigt fokus på de frågor som förbundsstyrelsen finner extra viktiga. Det blir lättare att jobba med opinionsbildning när man vet vad som är prioriterat, och då ökar chansen att nå framgång!
Har du en fråga du tycker vi ska driva? Hör gärna av dig till oss!
Fyra fokusområden i ME:s näringspolitiska program:
|
Publicerad den 19 april 2023