user comment tag cross image youtube-play hammer bullhorn word document pdf document mail sign-out

Regeringens utredning missar helhetsperspektivet

Foto: Pixabay

ME har lämnat ett remissyttrande över regeringens utredning Vägen mot fossiloberoende jordbruk, som presenterades i juli 2021. ME menar att utredningen föreslår stödåtgärder till en sektor, utan att ta i beaktande de negativa effekter det medför i andra branscher.

I februari 2020 beslutade regeringen att tillkalla en särskild utredare för att föreslå åtgärder som stödjer en utveckling mot ett fossiloberoende jordbruk. Sommaren 2021 överlämnade utredningen betänkandet "Vägen mot fossiloberoende jordbruk" (SOU 2021:67). Det skickades på remiss, bland annat till Maskinentreprenörerna.

Här kan du läsa vårt remissvar i sin helhet

Vad föreslår utredningen?

Några av utredningens förslag i korthet:

  • Att ett jordbruksavdrag införs. Avdraget ska baseras på företagens intäkter och ska omfatta företag inom jord-, skogs- och vattenbruk.
  • Att återbetalning av dieselskatt fasas ut. Den återbetalning som finns för jord-, skogs- och vattenbruket ska stegvis fasas ut till 2030.
  • Att en biopremie för rena biodrivmedel införs.
  • Att den befintliga klimatpremien utvidgas till att omfatta arbetsmaskiner som drivs av biogas och bioetanol.

Vad tycker ME?

Konsekvensutredningen i rapporten är begränsad till att omfatta de tre näringarna inom jord-, skogs- och vattenbruk. Men utredningens förslag kommer att påverka fler verksamheter som använder arbetsmaskiner. I utredningen konstateras exempelvis att skogsbruket till stora delar utförs av maskinentreprenörer och att närmare hälften av jordbruksföretagen har en kombinationsverksamhet med olika former av entreprenadarbete. Flertalet av ME:s medlemsföretag är blandverksamheter med lantbruk eller har anknytning till dessa, exempelvis som dotterbolag. Utredningen borde lyftas in i ett större perspektiv som omfattar fler branscher.

– ME stödjer den del av förslaget som vill ta bort lantbrukets skatteåterbäring för drivmedel eftersom det har skapat orättvisa konkurrensfördelar i vår bransch. Vi motsätter oss dock förslaget som innebär ett stöd till lantbruket på förnybara bränslen, eftersom även det ger osund konkurrens i entreprenadbranschen, säger Svante Flodén, teknik- och miljörådgivare på ME.

Här nedanför kan du läsa ME:s kommentarer till några av förslagen i ”Vägen mot fossiloberoende lantbruk”.

Jordbruksavdrag stöttar bara en sektor

Utredningen föreslår en grön skatteväxling genom ett så kallat jordbruksavdrag. ME anser att grön skatteväxling kan vara en del av lantbrukets lösning på resan till fossiloberoende men måste ses som ett program för att stödja allt företagande i lands- och glesbygd snarare än ett produktionsstöd till en sektor.

Det är inte unikt för lantbruksföretag att kämpa för sin överlevnad. Särskilt i de delar av landet som är glesare befolkat, erbjuder sämre infrastruktur, högre kommunalskatt och liknade. En omställning till fossilfri verksamhet kommer att medföra ökade kostnader för alla verksamheter som idag är energikrävande och inte med lätthet låter sig elektrifieras under den tid som finns till förfogande (till 2030) innan Sveriges mål ska vara uppfyllt.

Positivt att skattereduktionen fasas ut

Den skatteåterbetalning för drivmedelsskatt som finns till lantbruket riskerar leda till osund konkurrens i entreprenadbranschen. Även om regelverket säger att återbetalning inte ska ges för de tjänster som utförs utanför lantbrukets verksamhet (exempelvis snöröjning, schaktningsarbete eller transporter), saknas det effektiv uppföljning. ME ställer sig därför bakom utredningens förslag om utfasning av dagens skatteåterbetalning av skatt på drivmedel.

Ingen lösning med biopremie till enskild bransch

Utredningen föreslår att en biopremie införs för att utjämna den prisskillnad som finns mellan fossila och förnybara drivmedel. Men – den kostnadsökning som övergången till fossilfria drivmedel medför är inte ett problem som bara drabbar lantbrukssektorn. En riktad subvention såsom biopremien kommer i ännu större utsträckning än dagens skatteåterbetalning att snedvrida konkurrensen inom entreprenadsektorn.

– När fossilfria drivmedel kan konkurrera i pris med konventionella drivmedel eller beställarna ser ett mervärde i de produkter och tjänster som produceras fossilfritt så behövs ingen biopremie, säger Svante Flodén.

Publicerad den 24 februari 2022