Har du frågor?
Kontakta vår rådgivning på 010-256 99 99, måndag-fredag 8–16. Du kan också mejla oss på radgivning@me.se. Skriv organisationsnummer i ämnesraden för snabb service!
Ingen ska behöva skada sig eller bli sjuk på grund av sitt arbete. En god arbetsmiljö som är trygg, säker och trivsam innebär friska medarbetare som både kan och vill stanna kvar i sitt arbete. Det leder till kvalitet och effektivitet i arbetet. Det bidrar även till färre skador och minskad frånvaro och kan därmed minska kostnader för sjukfrånvaro och rehabilitering.
För att skapa trygga, säkra och trivsamma arbetsplatser har du som arbetsgivare en skyldighet att arbeta systematiskt med arbetsmiljöfrågor i verksamheten, till exempel genom förebyggande åtgärder och riskreducerande åtgärder. Det kallas för systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) och innebär att du som arbetsgivare måste genomföra ett antal aktiviteter varje år som handlar om arbetsmiljön:
Du som arbetsgivare behöver också fördela ansvar och uppgifter för SAM, samt ta fram rutiner och arbetsinstruktioner. Delar av det systematiska arbetsmiljöarbetet ska även vara dokumenterat.
Lagkraven på det systematiska arbetsmiljöarbetet finns i Arbetsmiljöverkets föreskrift Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1).
Webbutbildningar arbetsmiljöarbete – Arbetsmiljöverket
Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) – Arbetsmiljöverket
På Arbetsmiljöverkets webbplats finns ett startpaket som gör det lättare för dig som arbetsgivare att komma i gång med det systematiska arbetsmiljöarbetet. Paketet består av:
Startpaket för systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) – Arbetsmiljöverket
Vid skyddsronderna ska ni gå igenom verksamheten ur arbetsmiljösynvinkel. Skyddsronder genomförs som en rundvandring på arbetsstället. Det är ditt ansvar som arbetsgivare att planera, initiera, genomföra och följa upp skyddsronderna. När ni genomför skyddsronder ska ett skyddsombud delta.
En skyddsrond kan ni genomföra som en allmän skyddsrond men ni bör även komplettera den med mer riktade skyddsronder, till exempel en skyddsrond som är koncentrerad på maskinerna. Genomför skyddsronder regelbundet.
Hos Prevent hittar du checklistor för skyddsronder som du kan ladda ner. De täcker inte helt behovet hos ett entreprenadföretag, men de är ett bra stöd för att komma igång.
Så gör du en skyddsrond – Prevent
Det är ditt ansvar som arbetsgivare att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet. I det ansvaret ingå bland annat att:
Du som arbetsgivare kan fördela ditt arbetsmiljöarbete till chefer och arbetsledare i organisationen. Det är arbetsgivarens ansvar att fördelningen av arbetsuppgifter fungerar, och att den som blivit tilldelad en uppgift har den kunskap och kompetens som krävs.
Den som tilldelas en arbetsuppgift inom arbetsmiljöarbetet ska naturligtvis ha de befogenheter och resurser som krävs för att genomföra det.
Har du tio eller fler anställda ska fördelningen av arbetsuppgifter inom SAM vara dokumenterad. Upprätta ett dokument över vem som har vilka arbetsuppgifter och se till att den eller de anställda som fått arbetsuppgifterna skriver under. Se stycket Kom i gång med arbetsmiljöarbetet – startpaket hos Arbetsmiljöverket
Fördela gärna arbetsmiljöuppgifter på chefer och arbetsledare i linjen så att arbetsmiljöansvaret följer med personalansvaret. Om en olycka inträffar kommer straffansvaret att avgöras i efterhand av en domstol.
Grundregeln är att arbetsgivaren har huvudansvaret för medarbetarnas arbetsmiljö, men vid uthyrning och utlåning av medarbetare finns ett delat ansvar för arbetsmiljön.
När du hyr eller lånar in personal har du samma arbetsmiljöansvar för säkerheten på arbetsplatsen för denna personal som för dina egna anställda. Du ska göra riskanalyser, bullermätningar, vidta skyddsåtgärder och introducera den inhyrda eller inlånade personalen i arbetsplatsens arbetsmiljöarbete.
Om du som arbetsgivare hyr ut eller lånar ut personal har du ansvar för det långsiktiga arbetsmiljöarbetet som exempelvis kompetensutveckling och rehabilitering.
För ensamföretagaren och rena familjeföretag utan anställda gäller regler om:
För att skapa en bra arbetsmiljö är det viktigt att du som arbetsgivare samverkar med dina arbetstagare i frågor som rör arbetsförhållandena i verksamheten. Det är också en skyldighet du som arbetsgivare har enligt Arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets regler. Arbetstagarnas representant är skyddsombudet, eller arbetsmiljöombudet som det också kallas.
Arbetsmiljöarbetet i företaget ska ske i samverkan mellan dig som arbetsgivare och arbetstagarna. Det kan exempelvis ske genom arbetsplatsträffar, utvecklingssamtal och medarbetarundersökningar.
Medarbetarna ska medverka i arbetsmiljöarbetet och i de åtgärder som genomförs för att förbättra arbetsmiljön i verksamheten. Detta innbär bland annat att de ska följa skydds- och säkerhetsinstruktioner och använda föreskriven skyddsutrustning. Medarbetarna ska också rapportera observerade risker och brister till arbetsledningen och/eller skyddsombudet.
Många olyckor föregås av ett antal tillbud eller incidenter. Det är viktigt för arbetsmiljöarbetet att tillbud och incidenter rapporteras. Du kan använda den här blanketten för tillbudsrapportering:
Rapportera till närmaste chef, byggarbetsplatssamordnare eller skyddsombud. Genom att rapportera eventuella brister och de tillbud som sker gör varje medarbetare en stor insats för sin egen och kollegors säkerhet eftersom det förebygger att olyckor sker.
Se till att det är enkelt att rapportera en incident. Som företag tjänar ni på att ha ett bra system för hantering och uppföljning av de tillbud som rapporteras. ME har tillsammans med AFA Försäkring tagit fram en anpassad version av det så kallade IA-systemet för maskinentreprenörer. IA står för Informationssystem om Arbetsmiljö.
IA-systemet är ett kostnadsfritt webbaserat system för avvikelse- och tillbudsrapportering där du enkelt kan göra sammanställningar och få fram statistik. Systemet har inbyggda stödfunktioner för exempelvis uppföljning, skyddsronder och checklistor.
Olyckor, tillbud och arbetsskador
Arbetet med att systematiskt bedöma risker för att undvika att olyckor och skador inträffar är en viktig del i ditt företags förebyggande arbete inom ett antal områden. Exempel på risker som förekommer i branschen:
Läs mer om riskbedömning, ladda ner checklistor och annat användbart hos Prevent och Arbetsmiljöverket:
Riskbedömning – Arbetsmiljöverket
Det kan bli dyrt att strunta i arbetsmiljön – du som arbetsgivare kan få sanktionsavgifter på upp emot en miljon kronor om du bryter mot arbetsmiljöregler.
Arbetsmiljöverkets sanktionsavgifter ersätter till viss del straffpåföljd inom arbetsmiljöområdet vid brott mot vissa specifika föreskrifter. Sanktionsavgifterna är kopplade till specifika bestämmelser i föreskrifterna och avgifterna baseras på risknivåer (1-4) och antalet anställda.
Exempel på föreskrifter som är kopplade till sanktionsavgifter:
Mer information om vilka föreskrifter som berörs hittar du på Arbetsmiljöverkets webbplats:
Uppdaterad den 15 mars 2024
Kontakta vår rådgivning på 010-256 99 99, måndag-fredag 8–16. Du kan också mejla oss på radgivning@me.se. Skriv organisationsnummer i ämnesraden för snabb service!