user comment tag cross image youtube-play hammer bullhorn word document pdf document mail sign-in sign-out

Välj ett ämne

  1. Avsluta anställning på rätt sätt

    Ikon för låst sida

    När du ska avsluta en anställning gäller reglerna i lagen om anställningsskydd (LAS). Lagen ger den anställde skydd mot felaktiga uppsägningar och innebär inskränkningar i arbetsgivarens frihet att avskeda personal. Det är viktigt att det blir rätt från början så undviker du problem längre fram.

  2. Arbetsgivarintyg

    Ikon för låst sida

    Alla som varit anställda har rätt att få ett arbetsgivarintyg om anställningen upphör. Du som arbetsgivare kan enkelt fylla i och skicka över arbetsgivarintyg digitalt.

  3. Uppsägning vid arbetsbrist: Steg-för-steg-guide

    Ikon för låst sida

    Till arbetsbrist räknas egentligen allt som inte är personliga skäl, det vill säga allt som rör själva organisationen och inte den enskilda arbetstagaren. Följ vår steg-för-steg-guide så blir det rätt från början.

  4. Avsluta visstidsanställning

    Ikon för låst sida

    Vill du avsluta en tidsbegränsad anställning gäller olika regler beroende på vilket kollektivavtal som är tillämpligt. Vi förklarar vad som gäller enligt ditt avtal.

  5. Avsluta provanställning

    Ikon för låst sida

    Olika regler gäller för att avsluta en provanställning beroende på vilket kollektivavtal ditt företag är anslutet till. Vi förklarar vad som gäller enligt ditt avtal.

  6. Uppsägning av personliga skäl och avsked

    Ikon för låst sida

    För att kunna säga upp någon av personliga skäl måste den anställde ha misskött sig. Det kan handla om arbetsvägran, samarbetssvårigheter med mera. Stöld, våld och illojal konkurrens anses vara allvarlig misskötsamhet, vilket kan innebära att den anställde blir avskedad.

  7. Avsluta anställning vid pension

    Ikon för låst sida

    Reglerna om pensionsavgång finns i lagen om anställningsskydd (LAS). Här finns information om vad som gäller när du som arbetsgivare vill avsluta anställningen för en medarbetare som uppnått pensionsålder.

  8. När den anställde säger upp sig

    Ikon för låst sida

    En anställd kan säga upp sig av vilken anledning som helst och behöver inte berätta varför. Men det får inte råda några tveksamheter kring att personen verkligen sagt upp sig. Därför ska du som arbetsgivare se till att få uppsägningen skriftligt.

Du kanske också vill läsa