Fredrik är finalist till Stora Infrapriset: "Det är fantastiskt roligt det vi åstadkommit"
Stora Infradagen, Medlem
I januari varje år delar Maskinentreprenörerna (ME) ut Stora Infrapriset i samband med Stora Infradagen. Priset ska gå till en ME-företagare som utmärkt sig lite extra som en förebild i branschen. Snart ska den tionde vinnaren utses!
En av de tre finalisterna hittar vi i skånska Höör; 45-årige Conny Andersson på det egna företaget Ceab (Connys Entreprenad AB), som specialiserat sig på järnvägsuppdrag.
– Tack så mycket, det var ju roligt! Det känns spännande och ett bevis på att vi gör något bra, jag är väldigt stolt!
– Först och främst är jag stolt över mina medarbetare, och den utveckling som skett, vi har blivit ett välomtalat järnvägsföretag som ligger i framkant när det gäller maskiner och redskap för järnväg.
Conny Andersson har hunnit jobba rätt länge nu, redan efter studenten 1999 tog han anställning hos en entreprenör i hembyn. Han hade dessutom turen att direkt få korn på det som sedan blev hans specialitet – spårmaskiner.
– De är ju mycket roligare att köra!
2004 startade han eget inom samma nisch, då föddes Connys Entreprenad AB, Ceab, och Conny har under de dryga 20 år som gått sedan dess ägnat mycket arbete åt att utveckla företaget.
Han har också jobbat hårt för att skräddarsy de maskiner och redskap som behövs för de komplicerade spåruppdragen.
Att jobba på järnväg kräver mycket av både förare och utrustning, Conny har därför låtit fantasin flöda och han hänger mycket i verkstaden för att tillsammans med två anställda mekaniker förverkliga alla idéer.
Connys filosofi är att i princip allt kan förbättras och han har under årens lopp bland annat varit med och utvecklat en spårgående dräneringsspolare och en speciell knappologi för sina hjulgrävare.
Han arbetar också tätt med maskin- och redskapsleverantörer för att få de specialanpassningar han anser sig behöva, faktum är att hans maskiner är så välutrustade att leverantörerna numera sammanfattar det hela med "Ceab-edition".
– Jag vill hela tiden fortsätta utvecklas, jag är sällan nöjd och vill alltid se om något kan bli ännu bättre, säger Conny.
I dag har företaget ett 20-tal anställda, till det kommer 6–10 F-skattare och samtliga är noga utvalda, att jobba på järnvägen ställer nämligen höga krav.
Arbetet måste göras när trafiken ligger nere och det finns inga marginaler. Det går inte heller att slarva, att gräva av en kabel kan få oerhörda konsekvenser för många människor.
De som jobbar för Conny måste därför vara ett gäng skickliga förare som inte stressar upp sig i första taget. De som klarar sig genom det nålsögat kan se fram emot ett roligt jobb, lovar Conny.
Han brukar faktiskt försöka rymma från kontoret själv rätt ofta, för att kunna vara med ute på spåren. Det är ju roligare där än framför datorn, det är också där han får inspiration till nya tänkbara redskap och lösningar.
– Jag hoppas de ser mig som en bra förebild och jag tror de uppskattar att jag är med ute på arbetsplatserna, jag vill vara en i gänget, inte bara en ren chef, slår Conny fast.
– När jag kom in i branschen 1999 var det framför allt JH Spårservice som var en stor förebild för mig inom järnväg.
Efter mer än 25 år i branschen har Conny fått fundera en del på vad som krävs för att lyckas.
– Man behöver vara mycket lyhörd, ligga i framkant och våga satsa, vara först på bollen helt enkelt, säger han.
Hållbarhet genomsyrar det mesta Ceab gör, Conny vill ligga i framkant även här.
– Jätteviktigt! I dag kan alla våra fordon gå på HVO och vi satsar också på hybridmaskiner, förklarar han.
Ceab har precis fått levererat två Huddig Tigon, en tredje hybridgrävlastare är på ingång under slutet av 2026 och på verkstaden drivs stora delar med solceller, tillägger han.
Apropå maskiner undrar man ju vilken som ligger honom närmast om hjärtat.
– Vanligtvis är det min Volvo 170 med Ceab-edition.
– Men nu har vi ju precis fått in Tigon, så det kan nog bli min nya favorit!
I slutet av januari är det dags för honom att resa upp till Stockholm för att tillsammans med de andra finalisterna delta på Stora Infradagen, som arrangeras för 20:e gången.
Dagarna bjuder på högaktuella frågor för branschen och hela samhället, exempelvis: Hur tar vi bäst vara på underentreprenörers spetskompetens, och vad händer om UE-leden begränsas?
– Jag ser fram emot "Elektrifiering i praktiken – dyrt, svårt eller dags att köra".
Föredraget ligger väl i linje med företagets ambitioner, förklarar Conny.
– Det är intressant med tanke på var vi står i samhället.
Publicerad den 1 december 2025