
ME arbetar aktivt med att svara på de remisser som berör våra medlemmar. Vi vill påverka besluten i en riktning som ger rättvisare villkor, regler som är lättare att tolka, sundare företagsklimat och bättre möjligheter för seriösa entreprenörer att driva företag.
Innan regeringen tar ställning till ett förslag skickas det på remiss till myndigheter, organisationer, kommuner och andra intressenter. Detta för att de som berörs av förslaget ska få tycka till. Maskinentreprenörerna svarar löpande på de remisser som berör just våra medlemmar. Här nedanför hittar du våra remissvar.
Längre artiklar baserade på våra remissvar
Remissvar under 2022
Finansdepartementet
Regeringen presenterade i april 2021 en utredning för att se över den lagstiftning som styr Tullverkets arbete. Syftet var att skapa en mer sammanhållen lagstiftning som reglerar Tullverkets befogenheter i arbetet med kontroller och brottsbekämpning.
Delbetänkandet "Tullverkets rättsliga befogenheter i en ny tid" (SOU 2022:48) överlämnades till regeringen i september 2022.
- Utredningens förslag är bland annat att en ny tullbefogenhetslag införs.
- Man föreslår att en tulltjänsteman ska ges i stort sett samma generella rätt som en polisman/kustbevakningstjänsteman att stoppa fordon och andra transportmedel.
- Dessutom föreslås att en tulltjänstemans rätt att kroppsvisitera ska motsvara det som gäller för en polisman.
- Utredningen föreslår också en ny rätt att avvisa eller avlägsna personer vid ordningsstörningar, och en utökad rätt att undersöka och öppna försändelser.
Uppdraget ska slutredovisas senast den 14 juli 2023.
ME ser positivt på utredningens förslag. Vi hoppas att de kommer att motverka den internationella brottsligheten som drabbar Sverige. ME:s medlemsföretag är ofta utsatta för stölder av maskiner, utrustning och drivmedel.
Det som oroar är att utredningen anser att de föreslagna utökade befogenheterna, som också medför en ökad arbetsinsats för Tullverket, ändå förväntas hanteras inom ramen för nuvarande ekonomiska ramar. Det riskerar medföra att Tullverket inte kan uppfylla sina befogenheter och Sveriges gränser kommer att fortsätta vara vidöppna för utförsel av stöldgods.
Miljödepartementet
I slutet av maj presenterade Naturvårdsverket sitt uppdrag "Hantering av schaktmassor och annat naturligt förekommande material som kan användas för anläggningsändamål" för regeringen. Syftet är att skapa förutsättningar för en bättre hantering av schaktmassor och minska den mängd som lämnas till deponi.
ME stödjer flera av de åtgärdsförslag som Naturvårdsverket presenterat, exempelvis att undantaget för användning av "icke förorenad jord eller annat naturligt material som grävts ut i samband med en byggverksamhet" lyfts från avfallsförordningen till miljöbalken. Genom att flytta avsnittet till miljöbalken kan en större andel rena massor hanteras som produkter i stället för avfall.
Däremot tror ME att Naturvårdsverkets förslag om anmälningsplikt för användning av dessa massor skulle leda till onödig administration för entreprenörerna. ME föreslår därför att hanteringen i stället ska omfattas av nya allmänna regler. Det skulle möjliggöra en effektiv återanvändning och återvinning av rena massor – utan krånglig anmälningsplikt.
Finansdepartementet
Regeringen beslutade 2020 att tillsätta en särskild utredare med uppdrag att analysera utformningen av ett nytt miljöstyrande system som ett alternativ till den nuvarande tidsbaserade vägavgiften för godstransporter på väg. Uppdraget slutfördes i mars 2022. Slutsatsen blev att ett avståndsbaserat system bör ersätta det nuvarande tidsbaserade systemet.
ME instämmer i bedömningen att ett avståndsbaserat system kan vara ett alternativ, men menar att det totala skatteuttaget inte får öka. Ett system, viket det än är, bör också vara kompatibelt inom EU för att säkerställa att internationella transporter hanteras likartat.
Utredningen föreslår att alla fordon som omfattas av systemet ska vara utrustade med en fungerande ombordenhet som alltid ska vara påslagen vid färd på det svenska vägnätet. ME anser att bilar i befintlig maskinpark, som körs kortare sträckor årligen bör kunna ges en dispens för krav på ombordenhet.
Infrastrukturdepartementet
Transportstyrelsen har utrett förutsättningar för att låta personer med körkortsbehörighet B framföra fordon som är tyngre än vad man normalt får köra med den behörigheten. Det gäller fordon för transport av gods med en totalvikt av 3 500–4 250 kilo och som drivs med el eller alternativa bränslen. Syftet har varit att minska utsläppen av växthusgaser. Undantagsmöjligheten finns i EU-direktiv 2018/645.
Transportstyrelsens bedömning är att Sverige inte bör införa undantagsmöjligheten i körkortslagen. ME anser tvärtom att Sverige ska införa undantaget, främst på grund av att miljöfördelarna överväger eventuella nackdelar. För att lyckas med omställningen till fossilfria transporter krävs det en massiv elektrifiering av transportsektorn under de kommande åren.
Miljödepartementet
Regeringen vill ändra i bonus-malussystemet. Det handlar om att göra justeringar för att följa utvecklingen när det gäller efterfrågan på klimatbonusbilar, begränsa kostnadsökningen för klimatbonusen och stärka miljöstyrningen. Förslaget innebär bland annat att bonusen begränsas till bilar vars nypris uppgår till högst 700 000 kronor. ME anser att pristaket bör vara högre för elektrifierade lätta lastbilar, så att fler modeller kan omfattas av klimatbonusen.
Näringsdepartementet
Under 2020 beslutade EU om ett nytt dricksvattendirektiv. Regeringen tillsatte därför en utredning om Sveriges genomförande av direktivet. Utredningen överlämnades till näringsministern i oktober 2021 och innehåller förslag om ändringar i befintliga svenska lagar och förordningar. ME ställer sig positiv till de förslag som ges i utredningens betänkande. De nya bestämmelserna om att vattenleverantörer ska kartlägga, mäta och följa upp vattenläckage-nivåerna kommer att skapa en tydligare bild av det åtgärdsbehov som finns i det svenska VA-nätet.
Infrastrukturdepartementet
Med hänsyn till de höga drivmedelspriserna bör höjningen av kraven i reduktionsplikten för bensin och diesel pausas för 2023, menar regeringen. Jämfört med en situation där reduktionsnivåerna höjs leder förslaget till minskade drivmedelskostnader. ME menar dock att förslaget är otillräckligt för att dämpa de skenande drivmedelspriserna, och att reduktionsplikten i stället bör halveras.
Finansdepartementet
Regeringen föreslår att energiskatten på bensin och diesel ska sänkas med 1 krona och 5 öre per liter, under tidsperioden 1 maj–30 september 2022. ME tycker förslaget är bra, men att perspektivet är alltför kortsiktigt för att ge ordentlig lindring till medlemsföretagen.
Maskinentreprenörernas remissvar över Tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel (pdf 152 kB)
Infrastrukturdepartementet
I oktober 2020 fick utredare Elisabet Falemo i uppdrag av regeringen att föreslå ett regelverk för byggande, drift och underhåll av elvägar. I september 2021 överlämnades "Regler för statliga elvägar" (SOU 2021:73) till infrastrukturministern. ME menar att introducerandet av elvägar är positivt, men att det förutsätter att framtidens elförsörjning kan säkerställas.
Maskinentreprenörernas remissvar över Regler för statliga elvägar SOU 2021:73 (pdf 120 kB)
Finansdepartementet
2005 infördes en nedsättning av koldioxidskatten på diesel i arbetsmaskiner i jordbruks-, skogsbruks- och vattenbruksverksamheter. I en promemoria från Finansdepartementet föreslås att skattenedsättningen för diesel som används i dessa verksamheter tillfälligt höjs. ME anser att förslaget ska stoppas helt eftersom ökat stöd riskerar att kraftigt snedvrida konkurrensen inom entreprenadsektorn.
Infrastrukturdepartementet
Rena och höginblandade biodrivmedel är befriade från koldioxid- och energiskatt under 2022. I promemorian ”Rena och höginblandade biodrivmedel inkluderas i reduktionsplikten” föreslås att denna skattebefrielse ska slopas. Dessa drivmedel ska i stället omfattas av reduktionsplikten. Lagändringarna föreslås träda i kraft 1 januari 2023. ME menar att om skattebefrielsen tas bort skulle företagen drabbas hårt av ytterligare prishöjningar från redan höga nivåer.
Näringsdepartementet
I februari 2020 beslutade regeringen att tillkalla en särskild utredare för att föreslå åtgärder som stödjer en utveckling mot ett fossiloberoende jordbruk. Sommaren 2021 överlämnade utredningen betänkandet ”Vägen mot fossiloberoende jordbruk” (SOU 2021:67). ME stöder den del av förslaget som vill ta bort lantbrukets skatteåterbäring för drivmedel eftersom det har skapat orättvisa konkurrensfördelar i vår bransch. Vi motsätter oss dock förslaget som innebär en biopremie till lantbruket.
Maskinentreprenörernas remissvar över SOU 2021:67 Vägen mot fossiloberoende jordbruk (pdf 44 kB)
Finansdepartementet
I promemorian ”Sänkt energiskatt på bensin och diesel” föreslås att energiskatten på bensin och diesel sänks med 50 öre per liter inklusive moms. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 maj 2022. ME stöder förslaget, men vill påpeka att drivmedelskostnaderna ändå ökar som följd av reduktionsplikten. Ett viktigt nästa steg är därför att avskaffa den årliga överindexeringen av energiskatten om 2 % utöver KPI.
Maskinentreprenörernas remissvar över promemorian Sänkt energiskatt på bensin och diesel (pdf 88 kB)
Remissvar under 2021
Miljödepartementet
Regeringen beslutade i december 2019 att tillkalla en särskild utredare för att lämna förslag om utfasning av fossila drivmedel. I juni 2021 slutförde utredningen, som antagit namnet Utfasningsutredningen, uppdraget och överlämnade betänkandet ”I en värld som ställer om – Sverige utan fossila drivmedel 2040” till regeringen. På ME välkomnar vi utredningens förslag om att utfasningen av fossila drivmedel i arbetsmaskiner ska ske genom en kombination av bland annat elektrifiering och en övergång till hållbara förnybara drivmedel.
Maskinentreprenörernas remissvar över Utfasningsutredningen SOU 2021:48 (pdf 128 kB)
Finansdepartementet
Regeringen har gett Upphandlingsmyndigheten och Boverket i uppdrag att utveckla Upphandlingsmyndighetens hållbarhetskrav för en minskad klimatpåverkan inom bygg-, anläggnings- och fastighetsområdet vid offentlig upphandling. Upphandlingsmyndigheten har publicerat ”Förslag till hållbarhetskriterier för cirkulära massor och fyllnadsmaterial”, som ME har gett synpunkter på. Bland annat ser ME positivt på att ha en massdispositionsplan i projekteringsskedet, men menar att det är otydligt hur kraven ska värderas vid upphandling.
Finansdepartementet/Miljödepartementet
Regeringen har gett Naturvårdsverket i uppdrag att göra en översyn av hanteringen av schaktmassor och föreslå hur regelverk kan justeras för att åstadkomma en mer ändamålsenlig hantering. ME anser att vi bör göra allt vi kan för att återanvända så mycket material som möjligt. Inte bara för att det är bättre för klimatet, utan även för att det är mer logiskt och ekonomiskt ur ett samhällsperspektiv.
Finansdepartementet
Upphandlingsmyndigheten har kommit med förslag på klimatkrav som kan användas vid upphandlingar av större väg- och anläggningsprojekt. Förslaget är en del av arbetet med regeringsuppdraget om att främja minskad klimatpåverkan inom bygg, anläggning och fastigheter. ME har i sina synpunkter fokuserat på kraven som gäller utförandentreprenader. Vi menar att det är beställaren, inte entreprenören, som har störst möjlighet – och därigenom störst ansvar – att minska miljöpåverkan.
Infrastrukturdepartementet
Regeringen gav i juni 2020 Trafikverket i uppdrag att ta fram ett inriktningsunderlag inför den långsiktiga infrastrukturplaneringen. Trafikverket anser att det är mest effektivt att först vårda det vi har. ME ställer sig bakom att den befintliga infrastrukturen ska prioriteras, men menar att det även finns behov att genomföra samhällsekonomiskt lönsamma investeringar.
Infrastrukturdepartementet
I propositionen från Infrastrukturdepartementet föreslås reduktionsnivåer till och med 2030 för bensin och diesel. ME konstaterar likt Svenskt Näringsliv att förslaget har en otillräcklig analys av påverkan på näringslivet till följd av högre drivmedelspriser. En av de största kostnaderna för ME:s medlemmar är bränsle och företagen jobbar aktivt med att minska bränsleförbrukningen.
Finansdepartementet
Ändringen i Finansdepartementets promemoria innebär att den så kallade överindexeringen på bensin och diesel pausas år 2022, ett förslag som både Svenskt Näringsliv och ME ställer sig bakom. ME anser också att BNP-indexeringen av drivmedelsskatt bör slopas helt. Drivmedel är en betydande kostnad för våra medlemmar. Överindexeringen fördyrar markarbetet vilket medför högre kostnader för beställaren.
Infrastrukturdepartementet
Regeringen gav i augusti 2019 Transportstyrelsen i uppdrag att utreda säkerheten för personal som utför arbete inom eller i anslutning till vägområdet. ME anser att Transportstyrelsens definition av yrkesutövning på väg är alltför begränsad. Det leder till att de i rapporten drar en felaktig slutsats att yrkesutövarnas oro för olyckor i samband med vägarbete är obefogad. För att Infrastrukturdepartementet ska kunna bottna i frågan rekommenderar ME att en ny utredning tillsätts.
Äldre remissvar
Regeringskansliet (2020)
Finansdepartementet (2020)
Förstärkt och förenklad miljöstyrning i bonus–malus-systemet
Infrastrukturdepartementet (2020)
Miljödepartementet (2020)
Verksamheter som kan undantas från tillstånds- och anmälningsplikt
Genomförande av reviderade EU-direktiv gällande avfallsområdet
Finansdepartementet (2019)
Miljö- och energidepartementet (2018)
Verksamheter som kan undantas från tillstånds- och anmälningsplikt
Vägar till hållbara vattentjänster
TRV och storstadskommunernas upphandlingskrav (2017)
Maskinentreprenörernas remissvar gällande Krav vid upphandling av entreprenader
Fordonsbeskattning (2017)
Maskinentreprenörernas svar på promemoria om fordonsskatt och bilförmån
Uppdaterad den 12 december 2022